Tuesday 16 January 2007

Temple Relaxing in Ayutthaya

Eindelijk het hectische bangkok ontvlucht en op weg met de trein naar Ayutthaya. De trein is een oude boemeltrein maar dat maakt t wel leuker en authentieker... goed dat het wel maar voor zo'n anderhalf uurtje is want die houten bankjes zouden t mijn achterwerk anders wel wat minder leuk doen vinden. Het landschap is voorlopig vooral highway en traffic maar nu toch al wat rust. Heb de laatste week al zoveel indrukken opgedaan die ook feller beleefd worden als je in je eentje bent. Maar intussen on the move en dat geeft wel een fijn en spannend gevoel.
In Ayutthaya aangekomen I must say: zalig die rust! In het station gearriveerd, tuktuk genomen en een fijne guesthouse gevonden: basic kamers maar goedkoop en proper. Maar vooral een fijne tuin en gezamenlijk terras waarop mijn kamer de enige is die er rechtstreeks op uitkomt. Je moet ook beneden voor je het huis binnengaat je slippers uitdoen en iedereen loopt hier dan ook op blote voeten rond. Echt een goeie keuze, al zeg ik t zelf.
I
n de namiddag een wasje gedaan (intussen hebben ze hier zelfs wasmachines aan een winkelstalletje aan de straat waar je wat muntstukken insteekt en zo'n 40 minuutjes later is je was klaar - super!) en een leuk koppel Duitsers uit Dresden die net aangekomen waren uit india leren kennen op het terras. Als ik hun verhalen hoor: er staat me nog wat te wachten :-) Maar ze zijn er allebei super-enthousiast over, dus no worries. Ik ben hier na een paar uurtjes al helemaal tot rust gekomen: te gek om een redelijk brede straat bijna helemaal leeg te zien! 's Namiddags nog met Kersten en Jens eerst een overheerlijke mixed fruitshake gedronken en 's avonds samen iets gaan eten in de 'kleine Khao San Road van A.' (in niets te vergelijken met 'de echte' in Bangkok) want de meesten gaan van Bangkok naar A. voor een daguitstap en zo veel blijven er dus niet overnachten). Erna een paar biertjes uitgehaald, op t terras wat zitten zeveren en dan voldaan het bed in. De andere omgeving doet z'n werk!
Ayutthaya is de vroegere hoofdstad van het Thaise koninkrijk tot het in 1782 verwoest en belegerd werd door het Birma en Bangkok die rol overnam. A. staat bol van de tempels waarvan een groot deel tot ruines herleid zijn door het Birmese leger maar er toch nog enkele actief gebruikt worden. Een voorproefje op Angkor?
Na een stevig o
ntbijt bij een Thaise superlieve maar beetje gekke (zijn niet alle Thais zo een beetje?) vrouw op straat naast ons hostal, huur ik met mijn nieuwe Duitse vrienden een fiets en gaan we op weg. Op 't gemak want de temperatuur laat ons niet echt toe om er een heus wielerevent van te maken. A. is eigenlijk een eiland, volledig omgeven door een muur (die nog maar gedeeltelijk bestaat) en een rivier. Zowel buiten als binnen t stadje liggen tempels. We doen t een beetje a l'improviste en af en toe met een blik op de kaart. Er zijn zoveel tempels, prangs, chedi's, Buddha's etc met elk hun eigen verhaal dat ik een paar pagina's zou nodig hebben om t hier neer te schrijven. Jullie zullen het moeten doen met een kleine selectie foto's...
Opvallend is vooral dat bij de verwoestingen door het Birmese leger vele Buddha's
hoofd of ledematen missen en de brokstukken ervan her en der verspreid liggen. Zo kwam een van de stenen hoofden terecht tussen de wortels van een Bohdi boom waarmee het over de jaren heen vergroeid is (Wat Mahathat).
Na twee dagen tempels, waarvan eentje dus met de fiets en eentje te voet en na nog een aantal andere reizigers
tegen te komen (waarbij de Singha en Chang rijkelijk vloeiden op 'ons terras') zijn mijn batterijen weer opgeladen om terug naar Bangkok te gaan. Daar moet ik nog een hostal versieren (want het Atlanta waar ik eerst zat zit dus afgeladen vol) om An het hete Thailand te verwelkomen.
Na 5 uren onderweg te zijn met tuktuk, trein en public bus kom ik aan in Banglamphu waar je om de 5 meter een guesthouse tegenkomt in alle maten, geuren, kleuren prijzen en soms mistroostigheid. Twee uren verder heb ik er eentje gevonden (er zaten er een heel deel vol) in de buurt waar ik vorige keer ook verbleven ben - veel veranderd en toch ook weer niet. Doucheke om het reiszweet af te spoelen en bar/resto gevonden waar ik met Fif en Dirk 4 jaren geleden ettelijke maaltijden en cocktails verbruikt heb... De muziek is nog steeds very nice en het is hier nog drukker als toen maar toch raar en fijn tegelijk om hier terug op een zelfde plek te zijn als waar je al eens geweest bent. Wat gegeten, gerelaxed en tegen de avond had ik weer een reiscompagnon voor enkele weken. Fijn!
I
ntussen heb ik mijn visum en vliegticket naar India (op 26 februari) op zak en hebben we besloten om morgen de reis naar Cambodja starten. We zullen toch zo'n 10 tot 12 uren onderweg zijn tot Siem Reap vanwaar onze ontdekking van de tempelsteden van Angkor kan beginnen. I can't wait!










4 comments:

Anonymous said...

hey hilde,

fijn dat je je draai vind en al toffe reisgenoootjes hebt ontmoet...well done...het is dan ook niet moeilijk het sympathiekste mieke eruit te halen voor de medetoeristen...
geniet ervan...we zijn stiekem wat jaloers...het doet kriebelen, he...
fijn siteje trouwens...

dikke petard van truus en lou xxx

tabasco58 said...

ciao bella,

besef nu, dat ik jou beter een itsy-bitsy-teenie-weenie-super-leuke-strand-bikini had gehaakt :)

blijf gezond en geniet!...en drink een lekkere piña colada voor mij :p

lieve groeten

lilo

Unknown said...

Nog nooit was cultuur zo interessant! De foto's die je ons toont, de verhalen die je ons brengt, ben er alvast blij mee! Heb al zeer veel zin, goesting om't skool ff te laten voor wat het is,.. maarjah, kan geen beloftes meer maken die ik niet kan waar maken, Anyway, Je weet maar nooit!
Mail me je telenumber moest je die al hebben en geniet vooral van elk moment!

Love Pascal x

Anonymous said...

Buiten vallen de bomen bij bosjes op het roerend en onroerend goed, de wind haalt vlotjes snelheden waarmee je geflitst kan worden... en Hilde zit in Azië... een mens zou van minder gaan dagdromen :)

hugs,

Daddy D.